11.3.2021
Saga Munkkiniemen ravintolan asiakastyytyväisyys huimalla tasolla
Saga Munkkiniemen ravintolassa mitataan asiakastyytyväisyyttä päivittäin Happy or not -hymiölaitteen avulla. Asukkaat vastaavat kysymykseen ”Oliko ruoka hyvää?” painamalla parhaiten kuvastavaa hymynaamaa. Joulukuussa 2020 asiakastyytyväisyys oli Saga Munkkiniemessä loistavalla tasolla, 91% mielestä ruoka oli hyvää!
Syksyn ajan Saga-palvelutalojen ravintoloiden asiakastyytyväisyys kohosi jokaisella Saga-palvelutalolla ja huippulukemat saavutettiin joulukuussa 2020. Saga Munkkiniemen ravintolapäällikkö Tiina Karlsson avasi ravintolan toimintatapaa ja asukkaiden toiveiden kuuntelun tärkeyttä.
Hyvä asiakastyytyväisyys ja rakkaus ruoan tekoon
Tiina Karlsson on otettu kehittyvästä ja nousevasta asiakastyytyväisyydestä Saga Munkkiniemen ravintolassa. Kaikki lähtee kokkien ammattitaidosta sekä asukkaiden toiveiden kuuntelusta.
”Asiakastyytyväisyyden hieno taso on seurausta kokkien hyvästä ammattitaidosta. Kokkien osalta ammattitaito tarkoittaa jatkuvaa kehittämisen nälkää ja nöyrää dialogia asukkaiden kanssa. Ammatin perusteet tulee olla hallussa, mutta maukas ruoka syntyy rakkaudesta lajiin ja haluun kehittyä lajissa parhaaksi”, Tiina kertoo.
Saga Munkkiniemessä parempaan asiakastyytyväisyyteen pyritään ja hymiölaitteen lisäksi ravintolasalissa on käytössä myös palautevihko, johon asukkaat voivat kertoa mietteensä ruoasta.
”Kannustamme asukkaita kirjoittamaan palautevihkoon varsinkin jos ruoka ei ole saanut sitä korkeinta arvosanaa. Toki kehujakin on kiva saada, silloin tiedämme että suunta on oikea. Käymme viikoittain kokkipalavereissamme läpi edellisen viikon hymiölaitteen tulokset ja teemme toimenpiteitä sen mukaisesti” Tiina sanoo.
Ravintolan tarjoama ruoka suunnitellaan tarkasti senioreiden tarpeisiin
Koko henkilökunta on omalta osaltaan mukana menun suunnittelussa. Palvelutalon asukkaat saavat myös itse ehdottaa toivomiaan ruokiaan listalle ja toiveruokia pyritäänkin toteuttamaan säännöllisesti.
”Kokeilta tulee menuehdotukset ja tämän jälkeen itse tarvittaessa muokkaan ruokia niin, että ne täyttävät senioreiden ravitsemuksellisen tarpeen. Henkilökunnan viikkopalavereissa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa ja antaa ideoita ruokalistaan. On hyvä muistaa, että ikäihmisten on saatava vähemmästä enemmän, sillä vähemmän kaloreita kuluttava seniori ei jaksa samaan tapaan syödä kuin nuorempi. Kaikki ravintoaineet tulee siis miettiä niin, että pienemmässä annoskoossa on tarvittava määrä ravintoaineita”, sanoo Tiina.
Sydäntä lämmittävimmät asiakaspalautteet korona-ajalta
Karlssonin mukaan asiakkaiden osoittama tyytyväisyys lämmittää aina mieltä. Saga Munkkiniemen asukkaat osaavat olla erittäin luovia ja ihania kiitosta antaessaan.
”Kaikkein kaunein muisto on kuitenkin viime joululta, jolloin palautevihko, minun sähköpostini ja puhelimeni täyttyivät jouluaterioiden vuolaista kehuista. Se on kaunein muistoni siksi, että vaikka korona eristi asukkaamme läheisistään ja joulun pyhät olivat erilaiset, niin asukkaat kokivat silti iloa ja onnea jouluherkkujen äärellä”, kertoo Tiina hymyillen.
Jaa kuuluminen somessa